Mortons nevrom/nummenhet i tærne

Mortons nevrom er en godartet vekst eller fortykkelse på en nerve som går ut til tærne. Nevromet, også kalt en nerveknute eller nevrinom, forekommer oftest mellom den 2. og 3. eller den 3. og 4. tåen (1. tå er stortåen og 5. tå er lilletåen).

Nerven som går til tærne kan bli utsatte for trykk og friksjon og dette skaper irritasjon i nerven og utløser smerter. Over tid kan friksjonen føre til at nervens polstring blir tykkere og danner en kul som igjen klemmer på nerven innenfor.

Mulige årsaker kan være

• Løping eller andre typer idrettsaktiviteter som forårsaker mye trykk under tåballen som f.eks. karate og hallidretter.
  • Høye lengdebuer. De med høye lengdebuer har større risiko for å utvikle Mortons nevrom enn andre.
  • Lav tverrbue. Er man tverrplattfot så kommer hele forfoten i kontakt med bakken og dette øker trykket.
  • Hallux valgus/ilke. En skjev stortå med hevelse i grunnleddet som gjør at leddet blir større.
  • Hammertær. En deformitet av tærne som forårsaker dem til å bli permanent bøyde.
  • Bruk av høyhælte eller trange sko som klemmer tærne sammen. Dette er sannsynligvis årsaken til at Mortons nevrom er mye vanligere blant kvinner.
  • Skader. En skade på foten kan lede til et nevrom.

Mortons nevrom kan gi smerter under eller over tåballen og nummenhet og prikking ut i tærne. Mange får ubehag når de går eller løper, ofte etter kort tid. Noen opplever en skarp, stikkende smerte som kan komme plutselig når man trår ned på foten.

En grundig undersøkelse bør utføres for å komme frem til riktig diagnose og for å finne ut av den mulige årsaken til at nevromet har oppstått. På Løpeklinikken foretar vi en klinisk undersøkelse i kombinasjon med løpsanalyse og bevegelsesanalyse. Det kan også være nødvendig med gangeanalyse for å vurdere foten funksjonelt. Disse analyseverktøyene gjør at vi lettere kan komme frem til en nøyaktig diagnose og i tillegg finne ut hvordan problemet kan korrigeres. Mortons nevrom kan sees på diagnostisk ultralyd eller MR undersøkelse og rekvisisjon kan gjøres av en kiropraktor eller lege.

Behandlingen vil avhenge av alvorsgraden og varigheten av symptomene. På Løpeklinikken har vi lang erfaring med å behandle Mortons nevrom. Spesialtilpassede såler kan ofte avlaste foten og området hvor nevromet ligger. Behandling av stive ledd i foten med manipulasjon og bløtvevsteknikker for å myke opp på muskler og sener kan redusere trykket på nerven og lindre symptomer. Hvis konservativ behandling ikke fører frem, kan man forsøke kortisoninjeksjoner eller injeksjoner av alkohol. Mislykkes disse tiltakene kan vi henvise deg videre for kirurgisk vurdering.

Når man har Mortens nevrom, må man forsøke å unngå det som forverrer problemet. Man bør avlaste foten ved å f.eks. løpe på myke underlag, bruke vide sko, unngå høyhælte sko og andre aktiviteter som forverrer symptomene. Man kan forsøke innleggssåler eller en liten pute (pelotte) som støtter tverrbuen. Lindrende tiltak som is eller varme kan forsøkes, men her bør du rådføre deg med din kiropraktor, fysioterapeut eller lege om hva som vil være hensiktsmessig for deg.