Osgood schlatters

Sclatters sykdom er en overbelastning av senen til den store lårmuskelen der den festes til forsiden av leggbeinet rett under kneskålen. Dette gir smerter i øvre del av leggbeinet under og etter aktivitet. Sclatters er vanligst blant barn og ungdom (11-14 år) som driver med idrett. Gutter er rammet 3 ganger hyppigere enn jenter.

Sclatters forårsakes av gjentatte belastninger av den store lårmuskelen (musculus quadriceps femoris). Festet irriteres, og i reparasjonsprosessen dannes det en hevelse der senen festes i vekstsonen til leggbeinet. Over tid kan det oppstå en beinete kul der.

Smertene øker ved aktiviteter der lårmuskelen brukes mye, og det kan ofte verke etter trening. Typiske aktiviteter er løping og spenstidretter. Det kan også være vondt å knele og sitte lenge med knærne bøyd. Direkte trykk på området trigger smertene.

Klassiske tegn på Schlatters er smerter og hevelse under kneskålen. Det dannes en kul som er øm å ta på. Denne blir mer prominent ved økt belastning. Diagnosen stilles med en klinisk undersøkelse og røntgenbilder eller MR er generelt ikke nødvendig.

• Sclatters går vanligvis over av seg selv i løpet av 6-18 måneder. I noen tilfeller kan smertene vedvare i flere år. Disse bør undersøkes med røntgen.
  • På Løpeklinikken har vi god erfaring med behandling av Osgood Schlatters ved bruk at instrument assistert bløtvevsmobilisering, kinesiotape og rehabilitering myntet på å endre et feilaktig bevegelsesmønster.
  • Graden av smerter bestemmer aktivitetsnivå. Ved trening, bør smertene avta i løpet av 24 timer, hvis ikke, bør man redusere intensiteten.
  • Operasjon kan være aktuelt dersom det ikke oppleves bedring på 1,5-2 år eller med konservativ behandling. Kirurgi bør ikke utføres før beinet er ferdig vokst.

• Juster treningen og aktiviteten.
  • Finne alternative treninger slik som svømming.
  • Avkjøle med is for smertelindring etter trening.