Patellofemoralt smertesyndrom

Patellofemoralt smertesyndrom er definert som smerter rundt eller under kneskålen. Dette er den mest vanlige lidelsen i kneet og forekommer ofte hos løpere og aktiv ungdom. Det er hyppigst hos kvinner og jenter.

Leddet mellom kneskålen (patella) og lårbenet (femur) kalles patellofemoralleddet. De statiske og dynamiske stabilisatorene som kontrollerer bevegelsene av kneskålen over kneleddet kalles ”patellar tracking”. Patellar tracking kan endres ved ubalanse i de stabiliserende kreftene som påvirker kneet, som for eksempel feilstillinger i kneet, føtter/ankler eller hofter/bekken.

Smertene er ofte diffuse, utvikler seg som regel gradvis over tid og sitter under eller rundt kneskålen. Plagene blir vanligvis framprovosert under eller etter en løpetur, hopping og å gå i trapper. Det kan være vondt å sitte med knærne bøyd i lengre perioder.

Vurdering

Da disse smertene ofte kommer fra ugunstig løpeteknikk eller fra feilfunksjon fra fot eller hofte, er det viktig å analysere funksjon for å finne fram til nøyaktig årsak bak smertene. På Løpeklinikken foretar vi en klinisk undersøkelse, løpsanalyse og bevegelsesanalyse for å finne årsaken til at skaden har oppstått. Dette gjør at vi lettere kan komme frem til en nøyaktig diagnose, finne årsaken til knesmertene og i tillegg finne ut hvordan problemet kan korrigeres.

En lege eller kiropraktor vil også kunne henvise til billeddiagnostikk for å utelukke eventuelle andre/relaterte diagnoser.

Korrigering av løpeteknikk og et individuelt oppsatt treningsprogram har vist seg å fungere best for denne tilstanden. Det blir lagt vekt på styrkeøvelser som fokuserer på å korrigere skjevbelastninger på patella, som f.eks styrke av lår, sete og fot, samt proprioseptive balanseøvelser.  Behandlingens mål er å gi en mer korrekt energioverføring i aksen mellom hofte og underlaget. Noen vil også trenge spesialtilpassede innleggssåler.

Det er viktig å redusere belastningen på knærne. Dette gjør du ved å varme opp før løpeturen, variere løpetreningen og å redusere motstand. All aktivitet som reproduserer smerter under eller etter aktiviteten bør unngås. Is kan også dempe smertene.

• Bruk stabile sko med god støtdemping.
  • Unngå løping/trening på hardt underlag.
  • Under løping fokuser på å lande på forfot/midtfot for å avlaste knærne.