God armteknikk

I løpssammenheng skjer det ofte at vi fokuserer på nedre del av kroppen, det er jo tross alt hofte, ben og føtter som vi løper med, eller? Hvorfor er det egentlig viktig med korrekt armbruk? Vi mener korrekt bruk av armer fortjener fokus, ettersom det er et særdeles viktig element i god løpeteknikk. En god armteknikk kan gjøre store forskjeller for mange løpere.

Det finnes mange langdistanseløpere og løpetrenere som per i dag mener at man bør minimere bruk av armer for å spare energi. Større armbevegelser og muskelaktivitet krever mer energi, dette er ren matte. Bør vi ikke minimere bruk av armene? Svaret er ganske enkelt, kroppen er et maskineri som består av forskjellige deler som fungerer best når de jobber sammen. Redusert bruk av armer under løping vil ha en direkte påvirkning på bevegelser som skjer nedover i kroppen. Bli med på et eksperiment. Ta på deg løpeskoene og begi deg ut på en løpetur mens du lar armene henge ned langs siden. Hvordan føles dette? Deretter prøver du med god armsving. Forskjellen bør være stor.

Newtons tredje lov forteller oss kort oppsummert: «for hver bevegelse, finnes det en samsvarende og motsvarende bevegelse». I kontekst med løping forteller dette oss at armene både er en reaksjon og motreaksjon til hva som skjer fra hoften og ned. Bevegelser balanserer hverandre for at vi skal kunne ivareta god stabilitet. Høyre ben beveger seg med venstre arm, og venstre ben med høyre arm, dette er naturlig for oss.

På følgende måter påvirker korrekt armbruk løpeteknikken:
Korrekt armbevegelse gir oss stabilitet og bedre arbeidsvilkår for kjernemuskulatur.
Korrekt armbevegelse gir oss god flyt
…Ved å bevege armene raskere øker stegfrekvensen
…Ved korte armbevegelser tar vi kortere steg
…Ved å overdrive armbevegelser tar vi for lange steg
Både steglengde og frekvens er to av hovedfaktorene som definerer hvilket tempo du kan holde når du løper, og fordi armene har stor påvirkning på begge elementer – er korrekt armbruk viktig for en effektiv løpeteknikk!

De to vanligste feilene
– Løpere beveger armene på kryss og tvers (krysser midtlinjen). Dette fører til at man får en uønsket rotasjon i overkropp som igjen påvirker og gir oss dårlig stabilitet i hoften, kne og ankel.
– Løpere har for liten armbruk. Dette fører til kortere steglengde, som igjen påvirker tempo.

Enkle tips for korrekt og effektiv armbruk

  • Oppretthold ca. 90 grader i albuen. En for stor vinkel i albuen vil gi en lengre pendel, dess større pendel dess saktere vil man kunne svinge armen.
  • Beveg armene i ett plan. Fokuser på å bevege armene fremover og bakover, ikke på tvers. En enkel regel er å drive albuene bakover, samtidig som du holder albuene inntil kroppen
  • Vær avslappet i skulder og hender. Løpere som får smerter i nakke/skuldre vil sannsynligvis ubevisst løpe med hevede skulder. Prøv å slapp av i skuldre. I tillegg bør man være avslappet i hender, og ikke løpe med dem knyttet.

Begynner du å bli sliten? Fokuser på armene!
På slutten av lange løp er vi som regel slitne. En sliten kropp løper teknisk dårligere enn en som er uthvilt. Da er det viktig med et ess i erment. Ved å fokusere på armsving vil du kunne påvirke benas frekvens og samtidig opprettholde god teknikk.

Hva annet kan påvirke min armsving?

– Stram muskulatur rundt skulder og bryst kan gjøre arbeidsforholdene dårligere for armene dine. I en tid hvor de fleste av oss sitter foran pcen på jobb er det ikke uvanlig at bevegeligheten i skulderbue og bryst blir dårlig. Mobilitetstrening og tøyning i disse områdene kan forbedre arbeidsvilkår for armene dine og virke positivt inn på din armbruk.
– Løping med mobil/vannflaske i hånden kan ofte være forstyrrende for god armbruk. Bruk et drikkebelte eller en mobilveske.
– God rygg og armstyrke påvirker kraft og utholdenhet i armsving i tillegg til å redusere sjansen for slitenhet i nakke og rygg under løping. Du kan med god samvittighet legge inn rygg og armtrening i ditt ukentlige treningsprogram.

 

About the Author:admin

Skriv kommentar