Smerter som følge av spenninger i kjevemuskulaturen er den vanligste årsaken til til smerter i kjeven. Smertene er som regel lokalisert til kjeveområdet, men kan også gi refererte smerter til tenner og tinningen.

Symptomer:

Kjevespenninger gir typisk smerter og anspenthet i kjevemusklene. Smertene kan være i ansiktet, over tyggemusklene, i ørene eller de kan trekke opp i tinningene. Vanligvis beskrives disse som “verkende,” “ murrende” eller som “pressende.” Redusert gapeevne eller smerter ved tygging er vanlig i tillegg til smerter.

Årsak:

Muskelspenninger er et resultat av overbelastning, vanligvis som følge av feilbelastning over tid. Typisk oppstår dette som et resultat av at man biter tennene sammen i forbindelse med stress. Mange våkner opp med smerter eller stivhet i ansiktet om morgenen etter at de har gnisset eller bitt tennene sammen om natten. Stramme muskler vil kunne påvirke bevegelsesmønsteret til kjeven slik at man opplever redusert gapeevne eller sikk­sakk­ mønster når man gaper. Ved akutte muskelspasmer kan kjeven låse seg slik at man såvidt klarer å gape opp.

Vurdering:

En grundig sykehistorie og undersøkelse bør gjennomføres for å finne ut hvilke muskler som gir plagene og hva som forårsaker spenningene. Da kan man best kartlegge årsakssammenhenger, gi riktig behandling og legge en fornuftig plan for videre oppfølging.

Behandling:

Man kan benytte forskjellige behandlingsteknikker med fokus på å frigjøre stramme og ømme muskler. Ved TMD­-klinikken bruker vi blandt annet manuelle teknikker som tøyning, mobilisering, instrument assistert bløtvevsbehandling og triggerpunktakupunktur. Vi behandler ofte nakke og brystrygg i tillegg da dette ofte henger sammen med spenningsmønstret vi ser hos de med kjevespenninger. Det er viktig å lære øvelser du gjør på egenhånd slik at du selv kan både bedrive egenbehandling og forebygging selv.

Hva kan du gjøre selv:

Ved stressrelaterte plager vil avspenning være viktig. Pust godt med magen, slipp ned skuldrene og pass på at du ikke biter tennene sammen. Gå turer, gjerne ute i skog og mark, og forsøk være tilstede i øyeblikket. Biter man tenner om natten vil det være en god idé å få tannlegen til å lage til en bittskinne. Har du akutte plager kan du dempe smertene ved å legge på is i 10-­15minutter. Legg da en ispose eller pose frosne erter i et kjøkkenhåndkle og bruk til å kjøle ned det vonde området.

Bestill time
 

About the Author:admin

Skriv kommentar