Losjesyndrom/kompartmentsyndrom

Losjesyndrom, eller kompartmentsyndrom, er karakterisert ved leggsmerter. En muskellosje er en muskelgruppe som er omringet av den samme bindevevshinnen. Med losjesyndrom er denne hinnen for trang til at muskelen kan utvide seg under aktivitet. Losjesyndrom kan enten være akutt eller kronisk. Akutt losjesyndrom forekommer som regel etter en alvorlig skade. Du kan utvikle det etter brudd- eller klemskader, som følge av en kraftig forslått muskel eller etter bruk at gips. Akutt losjesyndrom krever øyeblikkelig kirurgi for å lette trykket. Permanent skade på muskelen og nervene kan utvikles mellom 12 til 24 timer etter at tilstanden starter. Kronisk losjesyndrom er som regel antstrengelsesutløst og vil bli diskutert i denne artikkelen.

Årsak

Kronisk losjesyndrom kan ramme løpere og de som driver med spenstidretter, men forekommer også i styrkeidretter og langrenn. Det oppstår dersom trykket i en av de fire muskellosjene i leggen er høyere enn blodtrykket som holder blodårene åpne. Dersom dette trykket fortsetter å øke kan det også klemme av blodårer og nerver, som kan medføre trykkfølelse, nummenhet og hevelse i legg og fot.

Symptomer

Vanlige symptomer ved losjesyndrom er krampelignende smerte lokalisert i leggen ved belastning og økt aktivitet. Hevelse, stivhet og svakhet i legg og ankel kan også forekomme. Noen kan også oppleve nummenhet i legg og fot.

Undersøkelse

På Løpeklinikken utfører vi først en grundig klinisk undersøkelse for å komme fram til riktig diagnose. Vi foretar således løpsanalyse, bevegelsesanalyse og eventuelt gangeanalyse for å finne ut årsaken til at skaden oppstod. Vårt fokus er korrekt diagnose, målrettet behandling og forebygging av nye skader.

Behandling

  • For losjesykdom anbefales hvile fra aktivitet med lette tøyningsøvelser. På Løpeklinikken hjelper vi deg med spesifikke øvelser.
  • Kuldebehandling for å redusere hevelse og lindre smerte.
  • Ultralyd, trykkbølgebehandling og forskjellige bløtvevsteknikker kan lindre symptomer.
  • Unngå aktiviteter som provoserer leggene, slik som løping (på hardt underlag).
  • Bruk av gode sko med god støtdemping eller spesialtilpassede innleggssåler for å avlaste leggmuskulatur.
  • Endring av løpeteknikk kan hjelpe.
  • Dersom det er langvarige plager kan en operasjon bli aktuelt. Her spaltes den aktuelle muskellosjen slik at muskelbuken får bedre plass. Dette følges opp med bevegelsestrening og lett styrketrening.

Hva kan du gjøre selv?

Det anbefales å trene alternativt slik at man ikke får symptomer når man trener.

Forebygging

  • Endre løpeteknikk.
  • Trene alternativt.