Severs er en irritasjonstilstand i hælsenefestet som rammer barn tidlig i puberteten (hyppigst hos gutter, 10-12).

Årsak

Det er vanligst at smertene kommer etter at barnet har begynt på idrett, ny sesong eller ved økt treningsbelastning. Smertene rammer den ene eller begge føttene og blir verre med aktivitet slik som løping og hopp. En høy fotbue, overpronasjon eller en kort akillessene kan øke risikoen for skaden.

Symptomer

Med Severs oppstår det smerter i hælen ved et fast trykk mot den nederste delen av akillessenen eller et trykk på begge sidene av hælen. Et klassisk tegn er at barnet halter eller går på tær for å avlaste foten.

Undersøkelse

Diagnosen stilles på bakgrunn av en klinisk undersøkelse. Røntgen kan vise forandringer i nederste delen av hælbeinet dersom tilstanden har vart lenge. Da irritasjon i hælen kan skyldes feilfunksjon i foten er det viktig å analysere dette nøye for å avdekke skademekanisme. På Løpeklinikken foretar vi en nøye klinisk undersøkelse. Vi bruker bevegelsesanalyse og løpsanalyse for å se sammenheng mellom skaden og måten man beveger seg nå. Vi utfører også gangeanalyse med Fotscan for å vurdere foten.

Behandling

  • Barnet vokser ofte av seg disse smertene av seg selv. Dersom plagene er sterke, anbefales det å avlaste og hvile fra den aktiviteten som trigger smertene.
  • Bruk godt skotøy. Spesialtilpassede innleggssåler kan avlaste senen og minske draget mot vekstsonen. Dette kan vi hjelpe deg med på Løpeklinikken.
  • Sykling og svømming er fine aktiviteter for å holde seg i form, samtidig som man avlaster hælen. Man kan også løpe i vann dersom man ønsker å fortsette å trene løpingen.
  • Dette kan også behandles effektivt med bløtvevsteknikker av foten. På Løpeklinikken bruker vi blant annet Graston (instrument assistert bløtvevsmobilisering), trykkbølge, Active Release Technique og Kinesiotape.

Hva du kan gjøre selv

  • Bruk hensiktsmessig skotøy med bra støtdemping og god støtte i lengdebuen. Bruk såler hvis du har.
  • Hælen kan avkjøles ved å massere med en isbit i 3 minutter 3-5 ganger daglig ved akutte smerter.