Stiv stortå

Stortåen er en meget viktig del av foten din da den gjør at man kan skyve seg fremover når man går og løper. Stortåens grunnledd eller metatarsophalangeal (MTP) ledd skal normalt kunne ekstendere (dorsalflektere) mellom 50 og 90 grader når det fungerer normalt og bevegelsen skal være smertefri. Hallux rigidus er en tilstand der det er stivhet og artrose (slitasjeleddgikt) i stortåens grunnledd. Dette er særlig smertefullt når man går eller løper. Hallux limitus er regnet som forstadiet til hallux rigidus. Ved hallux limitus er det redusert bevegelse i stortåen, men normalt ingen slitasje i leddet. Begge tilstandene kan endre måten man går og løper på, og skape feilbelastninger oppover i underekstremitetene eller i ryggen.

Den eksakte årsaken til en hallux limitus/rigidus er ofte usikker. Det kan oppstå etter en tidligere skade eller forstuing av leddet, eller ved feilbelastning over tid. Tilstanden kan også oppstå som følge av betennelse i leddet som f.eks. ved urinsyregikt. En av teoriene er at stortåens grunnledd treffer bakken for tidlig i gange- eller løpssyklusen og dermed låser seg slik at knoklene i leddet butter mot hverandre. På denne måten blokkeres den normale bøyen i leddet. Med tiden kan dette føre til bruskdannelse og benpåleiringer på oversiden av leddet.

Ved stiv stortå som hallux limitus eller rigidus:

• Smerte og stivhet i stortåen.
  • Smerter i stortåen når du går, løper eller går på langrenn.
  • Hevelse eller betennelse i stortåens grunnledd.
  • Smerter andre steder i det affekterte benet, som i kne- eller hofte.
  • Smerter i det andre benet eller i ryggen som følge av kompensering.
  • Halting.

En grundig undersøkelse av kiropraktor, fysioterapeut eller lege bør utføres for å stadfeste korrekt diagnose. Hallux rigidus er forholdsvis enkelt å konstatere fordi stortåen er tydelig stiv og det vil også være slitasjeforandringer i leddet som er synlig på røntgen. Hallux limitus kan kun påvises med spesifikke kliniske tester og vil normalt ikke kunne påvises på røntgen. På Løpeklinikken foretar vi først en nøye klinisk undersøkelse for å komme frem til riktig diagnose, etterfulgt av en løpsanalyse, bevegelsesanalyse og eventuelt gangeanalyse for å finne årsaken til skaden. Vi henviser til røntgen eller MR ved behov. Vårt fokus på Løpeklinikken er å finne korrekt diagnose, gi målrettet behandling og forebygge ytterligere skader.

• Såler: For funksjonell hallux limitus er målet å bedre bevegelsen i stortåens grunnledd slik at gangen blir mer normal. Ved hallux rigidus ønsker man å redusere bevegelse slik at leddet ikke irriteres. På Løpeklinikken har vi lang erfaring med å lage riktige såler for deg.
  • Sko: Riktig sko kan hjelpe foten å rulle bedre til tross for et stivt stortåledd.
  • Bløtvevsteknikker: Bløtevevsbehandling av musklene som kontrollerer stortåen kan lindre smerter og bedre funksjon. Vi bruker vi blant annet Graston Technique (instrument assistert bløtvevsmobilisering), trykkbølge og Active Release Technique.
  • Øvelser: Mobilisering og strekkøvelser kan hjelpe. Du kan få spesifikke øvelser på Løpeklinikken.
  • Manipulasjon: Foten har 26 bein og 35 ledd. Stivhet og låsninger i leddene kan forårsake feilbelastninger. Manipulasjon kan forbedre leddfunksjonen i foten.
  • I noen tilfeller der konservativ behandling ikke strekker til kan kirurgi være indikert. Vi henviser til spesialist hvis vi ikke kan hjelpe deg.
  • Løpsteknikk: Bedre teknikk kan avlate stortåen. Vi kan hjelpe deg med dette.

• Ved akutte smerter i stortåleddet kan massasje med en isbit i 3 minutter 3-5 ganger daglig hjelpe å lindre symptomene. Det kan også lønne seg å heve foten og holde den i ro en dag eller to.
  • Bruk gode sko som ruller slik at man får avlastet stortå leddet. For noen kan det hjelpe å bruke sko med litt stiv såle i en periode.
  • Unngå å gå med høyhælte sko eller sko med trang tåboks.