Pronasjon er når foten ruller innover når den treffer bakken. Det er vanlig med større eller mindre feilstillinger i foten som gjør at ankelen går for mye innover. Dette fører til at innoverbevegelsen av foten er mer enn normalt, eller at rullebevegelsen varer lengre enn vanlig. Dette kalles for overpronasjon.

Årsak

Det er flere årsaker til overpronasjon. Med svake muskler rundt ankelen eller slakke leddbånd i foten, blir foten mindre stabil under gange og kan få en økt pronasjon. Dette kan komme fra degenerasjon rundt sener og er vanlig og se hos kvinner over 40 år. Flere årsaker til overpronasjon kan være stramme leggmuskler, benlengdeforskjell, rotasjon i hofter/bekken, eller kompensasjoner for en medfødt feilstilling i foten.

Symptomer

Leggbenet og lårbenet roterer innover ved overpronasjon. Dette gir en økt rotasjon i knærne og hoftene, større svai i korsryggen og kompensasjoner videre oppover i ryggsøylen. Overpronasjon kan derfor føre til en rekke plager. Dette inkluderer:

  • Helsmerter (Plantar fascitt eller hælspore)
  • Tåballsmerter (Metatarsalgi)
  • Nummenhet i tærne (Mortons nevrom)
  • Skjev storetå (Hallux valgus)
  • Stiv storetå (Hallux rigidus)
  • Akillessenebetennelse/tendinose
  • Benhinnebetennelse
  • Leggsmerter
  • Tarsal tunnel syndrom
  • Uspesifikk knepatologi
  • Meniskskade
  • Slitasje i kne
  • Stress på muskelfester/leddkapsel rundt hoften
  • Piriformis syndrom
  • Hofteleddsartrose
  • Økt belastning på ryggsøylen
  • Skiveskade

Undersøkelse

Ved overpronasjon kan man noen ganger se at ankelen heller innover når man står, går eller løper. En statisk og dynamisk fotscan vil vise graden av overpronasjon. Vi bruker også løpsanalyse og bevegelsesanalyse for å se hvordan dette påvirker resten av kroppen ved aktivitet. På godt brukte løpesko kan du ofte se at skoene blir slitt på innsiden, spesielt ved hælene.

Behandling

Det er viktig med forebygging da overpronasjon kan medføre flere plager. På Løpeklinikken vil vi utføre en grundig klinisk undersøkelse. Vi foretar løpsanalyse, bevegelsesanalyse og eventuelt gangeanalyse for å kartlegge graden av overpronasjon, kompensasjoner og hvilke plager overpronasjonen eventuelt kan ha forårsaket.

Behandlingen vil bestå av løpeteknikk, tøyninger, oppstyrking av fotbuen, korrigering av kompensasjoner videre oppover i kroppen og behandling av de eventuelle plagene. Noen vil i tillegg trenge spesialtilpassede innleggssåler.

Hva kan du gjøre selv?

Dersom du overpronerer er det viktig med ekstra støtte på innsiden av skoen når du løper. Man bør også bruke en stabil sko med en fast hælkappe i det daglige.

Forebygging

Overpronasjon kan forebygges ved å opprettholde sterke fotmuskler og bruke stabile sko med god støtdemping. Ved løping, er det viktig med gradvis økende treningsmengde.