Tretthetsbrudd i foten kan oppstå som følge av en overbelastning over lengre tid som resulterer i brudd.

Årsak

Tretthetsbrudd forekommer oftest blant idrettsutøvere og mosjonister. Brist eller brudd kan forekomme ved gjentatt belastning som går over beinets evne til å reparere seg selv. Ankelbeinet (talus), båtbeinet (naviculare), og mellomfotsbeina (metatarsene) er de mest vanlige benene i foten som blir rammet. Disponerende årsaker kan være stor belastning på hardt underlag, dårlig demping i skoene og en for stor og rask økning i treningsmengde og intensitet. Skjevheter eller feilstillinger i foten kan disponere for tretthetsbrudd. Ca. 60 prosent av de med tretthetsbrudd har opplevd dette tidligere.

Symptomer

Tretthetsbrudd er karakterisert ved sterke smerter i et avgrenset området i foten, som blir verre ved gange eller løping.

Undersøkelse

En grundig undersøkelse av kiropraktor, fysioterapeut eller lege bør utføres for å stadfeste og finne ut årsaken til at forfoten blir overbelastet. På Løpeklinikken foretar vi først en nøye klinisk undersøkelse for å komme frem til riktig diagnose, etterfulgt av en løpsanalyse, bevegelsesanalyse og eventuelt en gangeanalyse for å finne ut hvor stresspunktene er under føttene dine, slik at vi best mulig kan avlaste området gjennom riktig behandling og eventuelt såler. Vi vil henvise til MR ved mistanke om tretthetsbrudd da det kan ta flere dager/uker før et brudd vil synes på røntgenundersøkelse. Vårt fokus på Løpeklinikken er å finne korrekt diagnose, gi målrettet behandling og forebygge ytterligere skader.

 Behandling

  • De fleste tretthetsbrudd i foten tilheler med avlastning. Dette ligger på mellom 4-8 uker avhengig av lokasjon. Man velger ofte å gipse brudd i foten da tilheling i foten kan være dårlig.
  • Såler: Spesialtilpassede innleggssåler kan være effektive i å lindre smerten fra bruddet og gi foten støtte og redusere trykk, slik at bruddet leges raskest mulig og at man reduserer risikoen for fremtidige brudd.
  • Øvelser: Strekkøvelser og styrking av muskulatur.
  • Når bruddet er leget kan det være hensiktsmessig å jobbe med å bedre løpsteknikken slik at belastningen i foten optimaliseres.

 Hva kan du gjøre selv

  • Is ned og avlast foten.
  • Bruk støtdempende skotøy.
  • Unngå trening på hardt underlag. Varier dette!
  • Vær tålmodig. Unngå rask økning i treningsmengden.