Løperkne

Løperkne er en tilstand som ofte forekommer hos langdistanseløpere og blir derfor også kalt langdistansekne. På utsiden av låret går det en sterk bindevevshinne fra hoftekammen og ned til den øvre del av leggen. Dette bindevevet kalles iliotibialbåndet og det kan oppstå friksjon mellom bindevevet og den nedre delen av lårbeinet ved ensidig belastning.

Løperkne oppstår ved høy og ofte ensformet belastning over tid, som for eksempel ved løping, sykling og skigåing. Det er flere faktorer som kan medvirke til dette. De som har forskjellig lengde på bena eller en feilstilling i foten/hoften har større risiko for å pådra seg denne tilstanden. Dårlige sko og hardt underlag kan også stor betydning. De som øker treningsintensiteten for raskt er også utsatt. Løping på skrått underlag øker draget på iliotibialbåndet og kan forårsake irritasjon. Generelt er det mindre vondt å løpe i oppoverbakke enn på flate underlag eller i nedoverbakke.

Smertene oppstår på utsiden av kneleddet ved aktivitet. Ofte vil smertene avta noe etter at man blir varm, men kan øke på slutten av økten. Smertene blir ofte så kraftige at det blir vanskelig å fortsette og løpe. Noen vil få smerter ved gange, og i mange tilfeller vil muskulaturen i hofte- og seteparti også være meget stram og øm. Når man trykker på det plagsomme området er det distinkt ømhet og i noen tilfeller kan man kjenne en ”knitrefølelse”.

Vurdering

Da disse smertene ofte kommer fra feilfunksjon i fot eller hofte, er det viktig å analysere både løpeteknikk og bevegelsesmønster for å finne fram til årsak til skaden. På Løpeklinikken foretar vi først en nøye klinisk undersøkelse, etterfulgt av løpsanalyse, bevegelsesanalyse og eventuelt gangeanalyse. Dette gjør at vi lettere kan komme frem til en nøyaktig diagnose, finne årsaken til knesmertene og i tillegg finne ut hvordan problemet kan korrigeres.

En lege eller kiropraktor vil også kunne henvise til billeddiagnostikk for å utelukke eventuelle andre diagnoser.

I første fase er det viktig å roe ned den akutte irritasjonen i senen. Det anbefales å kjøle ned det smertefulle området, avlaste og hvile. Korrigering av eventuelle feilstillinger i føttene og benlengdeforskjell er viktige faktorer. Stabilitetstrening med fokus på styrke og riktig muskelaktivering av hofte, kne og fot er viktig for å forbedre belastningsmønsteret. Tøyninger av ytre lårmuskel og setemuskulatur vil også hjelpe. Ved langvarige plager, vil bløtvevsbehandling med instrument assistert bløtvevesmobilisering, Active Release Technique eller trykkbølgebehandling være effektive behandlingsmetoder. Noen vil ha behov for spesialtilpassede innleggssåler eller for å endre løpeteknikk. Prognosen er god, forutsatt at tiltak gjøres for å gjenvinne optimal bevegelighet, styrke og funksjon, før man returnerer til full trening.

I akutt fase kan ising hjelpe med å minske smerter. Det anbefales å trene alternativt innenfor smertegrensen, i kombinasjon med et treningsprogram fra din behandler på Løpeklinikken.

• Under løping fokuser på å lande på forfot eller midtfot.
  • Tøyninger, styrke og balanseøvelser for å opprettholde normal funksjon i knærne.