Metatarsalgi

Metatarsalgi betyr at man har vondt i tåballen eller i forfoten. Metatarsene er fem knokler i foten vår som forbinder midtfoten med tærne.

Metatarsalgi er et resultat av feilbelastning eller overbelastning i forfoten som fører til en irritasjon av leddkapsler, muskler og sener under foten. I en normal fot bærer forfoten ca. 1/3 av kroppens vekt. Når for mye vekt faller på forfoten så overbelastes den fremre fotbuen slik at det oppstår for mye press på undersiden av de midterste tåleddene. Dette kan skje på grunn av:

• Lav eller flat fremre fotbue/tverrbue: Har buen falt, fører det til økt trykk på undersiden av foten og leddkapselene til tåleddene får økt belastning og en irritasjon kan oppstå.
  • Bruk av høyhælte sko: En 5 cm høy hæl øker trykket på forfoten med ca. 50 %.
  • For høy lengdebue: Ofte i kombinasjon med hyperekstensjon av tærne som forårsaker en ubalanse i muskulaturen i foten og fører til at tærne ikke bærer vekt. Vekten kommer på leddene mellom midtfoten og tærne som kan føre til metatarsalgi.

Smerter eller verking på under- eller oversiden av forfoten/tåballen når man står, går, løper og hopper. Man kan også få smerter ut i tærne og er mer utsatt for å få Mortons nevrom.

En grundig undersøkelse av kiropraktor eller fysioterapeut bør utføres for å finne ut årsaken til at forfoten blir overbelastet. På Løpeklinikken foretar vi først en nøye klinisk undersøkelse, etterfulgt av løpsanalyse og bevegelsesanalyse. Det kan også være nødvendig med gangeanalyse for å vurdere foten funksjonelt. Disse analyseverktøyene gjør at vi lettere kan komme frem til en nøyaktig diagnose og i tillegg finne ut hvordan problemet kan korrigeres.

• Ved akutte tilfeller kan metatarsalgi behandles ved at du iser og avlaster foten. Har smertene vært der i flere uker, anbefales det at man oppsøker kvalifisert fagpersonell for undersøkelse og behandling. På Løpeklinikken har vi lang erfaring med behandling av metatarsalgi.
  • Såler: Spesiallagede innleggssåler kan være effektive i å lindre smerten under tåballen og gi foten støtte og redusere trykk.
  • Bløtvevsteknikker: Metatarsalgi kan også behandles med bløtvevsteknikker. På Løpeklinikken bruker vi blant annet instrument assistert bløtvevsmobilisering, trykkbølge og Active Release Technique.
  • Manipulasjon: Foten har 26 bein og 35 ledd. Stivhet og låsninger i leddene kan forårsake feilbelastninger.

Manipulasjon kan forbedre leddfunksjonen i foten og redusere smerter.

• Tåballen kan avkjøles ved å massere med en isbit i 3 minutter 3-5 ganger daglig.
  • Øvelser: Strekkøvelser og oppstyrking av musklene i tverrbuen kan hjelpe til med å avlaste bindevevet under foten og holde tverrbuen oppe. Du kan få spesifikke øvelser på Løpeklinikken.

• Unngå høyhælte sko eller sko med tynne såler.
  • Bruk sko med god demping og støtte i lengdebuen.
  • Gå i ulendt terreng, slik at du stimuler fotens muskulatur og leddfunksjon.